lørdag 5. september 2015

Sensommer i hagen


I dag blåser det liten storm her ute ved kysten, allikevel er temperaturen fin og det har vært sol mesteparten av dagen så det er ganske fint i store deler av hagen. Jeg blir aldri lei av å gå rundt i hagen og myse, så her kommer litt om det som blomstrer nå.

Lavendelen er så fin når den blomstrer, spesielt med den hvite klokkelyngen i bakgrunnen. Jeg bruker både lavendel og klokkelyng i buketter. Lavendelen er også veldig praktisk med at den kan plukkes og settes i en vase uten vann, og så stå der i flere år uten å henge med hodet. Den er også søt å flette små kranser med. Tørked lavendel holder seg best hvis den ikke får sol.  
I fjor plantet jeg en rosa blodslirekne (persicaria ampl. rosea). Den er ikke blitt så stor foreløpig, men er veldig søt syns jeg.

Denne som står og blomstrer foran sommerfuglbusken vet jeg ikke hva heter. Fant den på planteloppemarkedet i fjor. Tror bare det er en ettåring, jeg tok i hvert fall frø av den og sådde i år. Syns den er dekorativ. Trenger mye vann  når den står i krukke så for noen uker siden flyttet jeg den ut i bedet.

Sånn ser den utsprungne blomster ut på nært hold. Hvis noen vet hva den heter gi beskjed.

Claus Dahlby anbefalte i et av sine tv-programmer å la gulrøttene få gå i blomst. Jeg plantet et par som var begynt å spire i vår og her er blomsten. Blomsterskjermen ble ikke så stor som den han viste, men den er nå litt søt også. Kjekt å kunne bruke gamle  gulrøtter til noe.

Denne storkenebben har jeg også i headingen min. Jeg fikk den av broderen som hadde fått den av en annen så jeg aner ikke hva den heter, men den er utrolig villig og dekorativ. Lett å dele og lett å få til. vokser i store tuer.

Denne stuelønnen var så søt og så billig på salg at jeg måtte ha den selv om det er sent på sesongen. Jeg har sådd rød stuelønn tidligere, men aldri gul. Håper jeg klarer å overvintre den inne, men hvis ikke var det uansett verdt noen ukers glede.

Se hvordan den koser seg sammen med pelargoniaen. Ha en fortsatt fin helg med håp om litt mindre vind i morgen.

13 kommentarer:

  1. Du har virkelig mye spennende i hagen din. Her hos oss overvintrer ikke lavendel, så det var artig å få vite at den kan stå i vase uten vann. Dette skal jeg prøve.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, da kan du ribbe den før vinteren. Bladene lukter også godt i duftposer.

      Slett
  2. Fine blomsterbilder! Takk for lavendeltips! :) Ja, det var en søt stuelønn. Den er lett å overvintre i stua. Jeg hadde en på en kaldt loft en gang, som jeg vannet en gang i blant, det gikk veldig fint. Gult og rosa sammen er så fint. Spennende med blodslirekne.
    Ha en fortsatt god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Da skal jeg prøve den i stuen først så tar jeg den opp på loftet hvis det blir for varmt. Takk for tips.

      Slett
  3. Hei!
    Kan det være prydtobakk? Fine bilder du har tatt av blomstring.
    God søndag! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Den ligner ikke på den prydtobakken jeg har, frøene er også veldig mye større. Men kanskje det finnes flere typer prydtobakk, for jeg er enig at det er noen likheter.

      Slett
  4. Den storkenebben du ikke vet navnet på. kan det være en høststorkenebb?

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje det er det. Sjekket bilder og den er ikke ulik. Blomstringstiden passer også ganske godt. Takk for tipset.

      Slett
  5. Mirakelblomst (Mirabilis jalapa). Den første røde altså.
    Har det litt travelt i dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er virkelig den, takk skal du ha. Har aldri tenkt over at den lukter godt, men det gjør den. Og så vidt jeg kan se blir den ikke spist av sneglene, et mirakel i seg selv.

      Slett
  6. Hei -

    Så nydelige blomster! Jeg lurer på hvor du får kjøpt stuelønn?Jeg hadde engang en som vokste fra gulv til tak, og hadde grener som strakte seg over et stort utsiktsvindu i stuen. Har aldri sett slike hverken før eller siden, jeg fikk en avlegger av en venninne, men nå vet jeg ingen som har den lenger. Pleide å ta med meg avleggere i bagasjen hvis jeg reiste bort, ifall den skulle dø mens jeg var borte...!! Og den ene gangen den visnet, var den ene gangen jeg ikke hadde fått med meg avlegger. :-( Har savnet den siden. Men skulle gjerne hatt stuelønn igjen, selvom det ikke er samme typen..jeg spør overalt, men finner ingen som har. Jeg har alltid syntes stuelønn er lettstelt og aldri hatt problemer med overvintring - selv i stua (selvom den da blir litt mer pjuskete). Blir som sagt glad for tips om hvor de er å få tak i. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kjøpte denne på hageland, men når jeg har hatt tidligere har jeg sådd, den røde. Det er en stund siden, men tror bare jeg kjøpte vanlig frøpose på et hagesenter. Var lett å få til.

      Slett
  7. Ok..takk! Det var greit å få vite!:-)

    SvarSlett