søndag 23. oktober 2016

Høstblomstring

Det er nesten overraskende mye som fortsatt blomstrer i hagen. Jeg var på en rundtur med kamera i går, og noe av det som blomstrer i min hage nå kan du se her.

Denne fuksiaen heter Tom Tumb, tror jeg, og overvintrer ute her i sone 2, den har vel overvintret her to vintre. Den blomstrer veldig sent, og jeg syns den forsvinner litt i bedet, så jeg lurer på om jeg skal sette den i en krukke og kanskje ha den i drivhuset over vinteren, for å se hvordan det går. 

Det har ikke vært noen overveldende hortensiablomstring her i år, men noen blomster er det.

Tredje blomstring på humleblomsten (geum) er nå i gang.

Værhanen skrev jeg om for ikke så lenge siden, nå har den kommet med en ny blomsterstilk med litt annerledes farger, syns jeg. 

Vivendelen har hatt en bedre blomstring i år enn i fjor, men ikke helt på topp allikevel. Det er akkurat som jeg ikke har lagt merke til den fantastiske duften den pleier å spre om kvelden.

Klematis president er i gang med sin tredje blomstring, den har hatt to store og nå en litt mindre. Selv liker jeg denne sene blomstringen aller best, blomstene er helt spesielle så sent.

Den gule lerkesporen har jeg over alt. Noen steder blir den sliten utover høsten, men her i sørveggen er den neste like fin som den var i sommer. 

Både den røde og den rosa klokkebusken har hatt en mye bedre andre blomstring nå i høst enn den pleier. 

Agurkurten sprer seg mer enn godt er, selv for meg, men en god grunn til å ha den er den flotte blomstringen nå. 

Noen husker kanskje at jeg fortalte at jeg sådde rødkløver i år, trodde ikke den ville blomstre før til neste år, men blomstringen har vært flott og den er fortsatt i gang. 

Oktoberbergknappen har mye mørkere farge på blomstene i år enn den pleier å ha, eller kanskje det bare er noe jeg innbiller meg. 

Denne lille campanulaen vant jeg en gang, den er ikke så stor foreløpig, men veldig søt.

Kattemynten (walkers low) har vært ekstra fin i år, og den blomstrer nesten like godt fortsatt som den har gjort i hele sommer. Jeg fjerner visne blomsterstilker etter hvert. I bakgrunnen høstfarget svartsurbær (aronia).
Skal vise litt flere bilder jeg tok i går utover i uken. Ha en fortsatt fin søndag.

24 kommentarer:

  1. Jeg har også flere av de blomstene du har. Ingen blomstring her,det har vært for kaldt. Herlig med så mye blomster på denne tida. Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har hatt noen frostnetter, men de har klart seg eller har begynt å blomstre etter den. :)

      Slett
  2. Mye fint som fortsatt blomstrer hos deg! Flott Værhane! Jeg fikk en av fruen på nabogården i sommer, håper den vil trives her! Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det sies at værhanen overvintrer her på våre kanter, så vi får håpe på det :)

      Slett
  3. Hei!
    Så fin blomstring i høsthagen. Oktoberbergknappen din er nok mørkere enn den vi har.
    Fortsatt god søndag! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg tenker også at denne var lysere i fjor. :)

      Slett
  4. Mye som blomstrer hos deg ennå!
    Ja en blir litt undrende over hvor lenge mange av blomstene kan holde på, men flott er det:)

    SvarSlett
  5. Du han mange forskellige slags planter i haven, som stadigvæk blomstrer. Jeg kan genkende dem alle sammen fra danske haver og synes, det er sjovt at læse, hvad de kaldes på norsk. Oktoberbergknap hedder f.eks. sankthansurt og agurkurten honningurt på dansk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Sånt sett er det godt med de latinske navnene. Navnet sankthansurt har jeg hørt om oktoberbergknapp, men ikke honningurt, tror vi har en annen som heter det, pluss honningknoppurten. :)

      Slett
  6. Hei Ingeborg

    Det ser da godt ud, med alt det du har i blomst!
    Jeg synes mange blomster har haft en mere dyb farve i år i forhold til sidste år - vejret har også haft en helt anden rytme.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, her som det pleier å regne ganske mye har det omtrent ikke regnet, bortsett fra et par uker i juli. :)

      Slett
  7. Hei :)
    Takk for kommentar hos meg :)
    Fin bløming i hagen din også ennå :)

    Mvh Marie

    SvarSlett
  8. Ikke dårlig til å være nå! Ja, den gule lerkesporen lyser opp i bedene nå :) Kjekt med noen villige...
    Fuchsia ute? Mine er mer eller mindre klare for å rykke inn i nyvasket drivhus. Så faktisk en stilk som hadde overlevd i en stor krukke ute, men den har ikke vokst merkbart i sommer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er noen sorter som kan klare sone 1-2, f eks denne tom tumb, men jeg har også mange som jeg overvintrer i kjelleren, de tåler en frostnatt eller to, men ikke en hel vinter. :)

      Slett
  9. For ei flott blomstring, så seint på året. Høres så kjekt ut å kunne overvintre Fuksia ute. Jeg har en som står i blomst nå og som jeg skal ta sjansen på å la stå, så får vi se. Oktoberbergknappen er jo veldig mørk og flott da. Ha en fin dag. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Første gang jeg kjøpte fuksia stod den ute til februar før den ga seg, men jeg ville ikke ha satset på det, hvis ikke det er en sort som tåler litt. :)

      Slett
  10. Du store min, som det blomstrer i oktober. Helt herlig. Humleblomsten har virkelig trådd til:) Bare å nyte. Her blåser og regner det, så holder varmen innomhus.
    Ha det godt.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, noen blomster har fått en ny piff med det fine været vi har hatt, til tross for noen frostnetter. Men i morgen er det meldt regn her også. :)

      Slett
  11. Hei, er det lerkespore de heter! Jeg fant en plante ved lekeplassen som jeg tok med meg hjem. Den skal overvintre i drivhuset, tenkte jeg! Planter den ut i medisinurtebedet til våren.... lurer på hva den er godt for... ha fine høstdager ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis det er den gule lerkesporen du har funnet er den ganske herdig. Helt til sone 7.

      Slett
  12. Flotte blomster! :) Har fått meg en humleblomst jeg også. Den er så fin. Kattemynte har jeg sådd, men har ikke sett noe til den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Håper du ser noe til kattemynten din til neste år da :) En fantastisk humlemagnet.

      Slett