fredag 21. oktober 2016

Kortreiste frø

Det er gøy å ta frø av egne planter, jeg må prøve å begrense meg, for det blir fort veldig mange frø. Noen planter er så enkle å ta frø av og så at jeg gjør det hvert år, andre blir sånn av og til. I år har vi et frøprosjekt i Haugesund hagelag (sjekk ut facebooksidene våre). Vi deler ut hageselskapets frøposer til de som vil samle frø, og så har vi etter hvert tenkt å dele ut frøene til alle som kommer på møtene våre.

Den ser litt trist ut, denne solsikken, men til neste år blir den til mange nye solsikker. 

Her er den, blomstrer fortsatt godt i midten av oktober. Den har mindre blomster i forhold til de vanlige solsikkene, og er vel omtrent meteren høy. Den heter helianthus debilis italian green heart. 

Mexicansk estragon (glanstagetes, tagetes lucida) smaker lakris og er hyggelig å ha i krukker. Den kan overvintres inne på et kjølig rom, men jeg pleier også å ta frø, den er ganske enkel å så. Den blomstrer fortsatt, men jeg har satt den inn i utestuen. 

Akkurat hvilken valmue dette er vet jeg ikke, i år har jeg ikke tatt vare på valmuefrøene, men bare drysset dem ut der jeg håper de skal spire til neste år. 

Jeg har hatt dufterter i litt forskjellige krukker i år, denne belgen får henge på til den blir brun, da tar jeg inn og ettertørker inne. Akkurat hvor jeg skal ha dem til neste år vet jeg ikke, for de skal vel egentlig ikke plantes samme sted to år på rad. 

Jeg ble litt fascinert av dråpen som har lagt seg oppi dufterteblomsten. 

De to vanligste sommerblomstene jeg pleier å ta frø av i tillegg til ringblomsten er blomkarsen (bakerst) og stemorsblomsten. Når de får så mange frø som bare venter på å bli plukket må jeg bare gjøre det, og så må jeg bare så. Og så er det selvsagt bra å plukke av visne blomster og frø for at det skal bli enda flere blomster. Både blomkarsen og stemorsblomstene blomstrer selvsagt fortsatt, og det gjør ringblomstene også. 
På lørdag så skal jeg forresten delta på Kulturnatt i Haugesund, den dyktige interiørdesigneren Jane Signe Dunkley Iversen og jeg skal prate om hageboken min, Fru Halds hage, og vi kommer nok til å komme litt inn på hagen om vinteren også. Jane er veldig hageinteressert og vi har funnet ut at vi kan snakke om hage i timevis, så problemet blir antagelig å begrense seg til den halvtimen vi har til disposisjon. Ha en fin helg.

8 kommentarer:

  1. Kortreiste frø er spennende! Flott tiltak i Haugesund hagelag! Så kjekt at du skal delta på Kulturnatt i Haugesund. Det høres veldig hyggelig ut.Lykke til, og ha en riktig god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, tror det blir bra, bare jeg får til bildene.:)

      Slett
  2. Hei! Frø er skumle greier, det er så lett å høste altfor mye... har det med å høste fra planter som ingen vil ha, hehe. Men det er for spennende å så til å la det være. Hyggelig med kontinuitet i hagen. Lykke til på Kulturnatt, titter kanskje innom!

    SvarSlett
  3. Morsomt med kortreiste frø! Godt at dere er så aktive i hagelaget :)

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg liker jo kortreist. Ja,hagelaget merker godt at det er populært med hage, veldig kjekt. :)

      Slett
  4. Den valmuekapselen din var jo ikke så ulik våre, de som ble lilla. :) Morsomt med stemorfrø som spretter runt oppi koppen også! Mine har lagt seg til den rare vanen at de blomstrer fra september til mars...

    SvarSlett
    Svar
    1. Har litt forskjellige valmuer, men denne blomstret da jeg var på ferie, det kan godt være den var lik dine. :)

      Slett