søndag 22. januar 2017

Oppvåkning

Det er så deilig og merke hvordan plantene har begynt å våkne og det er mulig å kose seg ute i hagen igjen. Jeg har ikke fått tid til så mange vandringer rundt i hagen, men snøklokkene er i hvert fall på plass, og nå kommer klosterklokkene også. På lørdag fikk jeg faktisk vært et par timer ute i hagen, plantet noen løker av alle ting, mer om det siden.

La plutselig merke til en festlig liten drueklase som hang igjen. Druen ble plantet i fjor, så dette var nok den eneste den produserte. Hald påstod at de ikke smakte så verst. 

Klosterklokkene er i gang. De store tuene kommer etter hvert til å gi mye vårfølelse i hagen. Her holder det på å bli mørkt, men det er så deilig at det allerede er mye lenger lyst.

Noen gjenglemte løker. Ser ut som det fortsatt er liv i dem, så jeg får finne et sted og stappe dem ned. 

For litt siden nevnte jeg misteltein, jeg smurte på frø to steder, da jeg var og sjekket i går var det litt igjen her, men jeg tror de nedenfor var borte. Det har jo regnet mye, så kanskje de burde hatt beskyttelse for regnet. 

Det er vel litt usikkerhet mht om det er lurt å prøve seg på misteltein, men jeg tenker sånn at når de er fredet kan det ikke være helt galt. Det er ikke alle trær de kan vokse på heller, men visstnok på pil, som dette er. Den eneste i hagen som ikke blir klippet. Kanskje prøver jeg igjen senere hvis det ikke går i år. Misteilteinfrø må visstnok smøres på før de er blitt for gamle, og disse hadde ligget i noen uker for det var ikke vær til å komme seg ut. Hørte også et artig program om misteltein på NRK tror jeg det var rundt juletider, handlet om de som vokser i Horten. 
Jeg vil forresten gjerne anbefale Mandelmans gård, et koselig program om gårdsdrift, mat, hage, går på TV4 torsdager med reprise lørdag. Trädgårdsprogrammene på svt var fra denne gården i begynnelsen. Ha en ny fin uke.

18 kommentarer:

  1. Dere er så heldige på vestlandet som får våren så tidlig. Snøklokker kan ikke sees her før tidligst i slutten av april.

    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. ja, det er store forskjeller i landet vårt, og det er fint å få tidlig vår, men mange ganger ville vi kanskje byttet tilbake til varme sommere i Oslo der vi bodde i ti år. :)

      Slett
  2. Deilig med litt vårfølelse og spennende med misteltein. Plantet meg en drueplante i høst her oppe i H6, og er veldig spent på om jeg får se den i live til våren.
    Fortsatt god søndagskveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er gøy å prøve det som kanskje er litt på kanten, blir spennende å se. :)

      Slett
  3. Vi som bor i Horten ser med skrekk og gru på å få misteltein i trærne i hagen,- da går treet til grunne etter hvert som misteltein overtar. Her er den fredet så det er ikke lov å fjerne den. Må innrømme at den minste antydning røskes vekk umiddelbart, har ikke råd til å miste gamle, vakre frukttrær.....

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det forstår jeg godt, egentlig rart at den er fredet, og allikevel så er det så fristende å prøve, mest sannsynlig går det ikke. Og hvis det går så får jeg ta den bort før noen merker det. :)

      Slett
  4. Trivelig at "våren" er på gang hos deg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,når det først ikke er snø og kaldt er det fint, om det skulle komme en kuldeperiode gjør heldigvis ikke det noe for snøklokker og klosterklokker :)

      Slett
  5. Så artig med minidruene da!
    Misteltein har jeg bare sett på vestlandet. Tror ikke den vokser her i trøndelag?
    Koselig med "vårbilder" i januar.
    Ha en fin ny uke:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, tidenes minste, og kanskje eldste drueklase. Jeg vet at misteltein vokser på Sørlandet og i Horten, så da må jeg prøve. :)

      Slett
  6. Kjekt å kunne ta en runde i hagen etter vårtegn, her er også snøklokkene på vei opp.

    Ha en fin mandag!

    SvarSlett
  7. Mange fine vårtegn i hagen din nå. Morsomt med den lille drueklasen også. Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, verdens minste. :) Det begynner vel å bli vår hos dere også...

      Slett
  8. Hei! Deilig med vårtur i hagen. Den tida hvor det pipler fram er fin. Det er det nok lenge til her, men vi har bar mark med kuldegrader. Januardruer fra hagen er ikke verst.
    Ha det så godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, druene har jammen holdt seg lenge, og litt kuldegrader har det nå vært her også, men nå er det mildt. Erfaringsmessig får vi en ny periode med frost og snø mellom nå og medio februer. :)

      Slett
  9. Våren är tidigt ute hos dig. Ser lovande ut, kommer kanske hit också så småningom. Spännande att se om du lyckas med misteln.
    Mandelmanns trädgård är ett riktigt trevligt program.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, her er det ikke mange tegn til vinter for tiden, men den kan komme tilbake. :)

      Slett