onsdag 8. mars 2017

Minidrivhus

I overgangen mellom vinter og vår eller vår og sommer kan det være greit med litt ekstra beskyttelse for planter som står ute, enten det er planter i krukker en har blitt fristet til å kjøpe litt tidlig, eller det er små vårløker som så vidt stikker opp av jorden og som en har lyst til at skal vokse litt kjappere.

Kanskje primulaen begynner å bli litt slapp inne, da kan den få komme ut, og hvis det er litt for kaldt går det an å sette en glasskuppel over. Husk bare at hvis solen blir for sterk kan bladene bli svidd, en gang klarte jeg å "koke" en persille ihjel. 

Liten krokus på vei opp i et bed. De kan godt få litt ekstra hjelp, men hvis glasskuppelen ikke har hull på toppen sånn som her, må det lages lufting under. Noen pinner gjør susen, her i form av pinnekjøttpinner. 

De små påskeliljene begynner å vise gult. 
En kjøpt potte med de samme påskeliljene kan kanskje få litt beskyttelse de første dagene hvis de skal stå ute. Til sommeren blir denne flasken uten bunn kanskje brukt til å ha lys i, eller kanskje en basilikum, som gjerne vil ha beskyttelse ute også om sommeren. 

En gul krokus er på vei.

Lykter kan også brukes som et minidrivhus, noen som er litt større enn dette er aller best, men min store er knust og står i kjelleren for å bli reparert. 

Alle bildene over ble tatt i går,  mens dette bildet er fra i dag, så været skifter fort her. Sist jeg så i går var det vel borti en sju minus, og snøen begynte å lave ned i formiddag. Mest sannsynlig er snøen borte igjen i morgen, i hvert fall er det meldt varmere. Ha en fortsatt fin uke, hilsen Ingeborg

21 kommentarer:

  1. Hei. Så smart med sånne minidrivhus, nå som været varierer så voldsomt. Snøstorm her i dag, men det skal visst bli varmere i morgen. Ha en fin dag i snøværet:)

    SvarSlett
  2. Så fin den glassflasken uten bunn var! En sånn skulle jeg gjerne hatt :)
    Nydelig med påskelilje inne i den. Jeg svarte deg i går på forrige innlegg hos meg med det med å dyrke camellia.
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjøpt på Kid. Ja, jeg var inne hos deg og så at du hadde svart. og at du hadde kjøpt flere også :)

      Slett
    2. Er det lenge siden du kjøpte den?

      Slett
    3. Det er ikke så lenge siden jeg så at de hadde ganske mange igjen på Kid her, en måneds tid siden kanskje.

      Slett
  3. Heri Ingeborg

    Ja sikken en kontrast, sådan er marts også!
    Idag kommer der en varmfront ind hernede, jeg kunne forstille mig at det er den der giver sne hos dig nu - mon ikke det går over i regn snart?

    Fine små drivhuse, dem fra IKEA kataloget er ikke nær så festlige!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror det har begynt å regne allerede. Flaskene er fra Kid. :)

      Slett
  4. Hei. Likte veldig godt den flasken uten bunn. Nå vil vi ha regn. Vi har fått masse snø. Ønsker deg en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. ja, jeg vil ha stabilt vårvær og varmere. :)

      Slett
  5. Oi skal si det varierer!
    Herlige vårbilder :)

    SvarSlett
  6. Jeg har sett de har sånne glasskupler og flasker rundt omkring her i Trondheim også. De er såå fine!
    Jeg har ikke kjøpt noen selv, for jeg knuser litt for lett glass. Senest i vinter knuste jeg et vindu i kjøkkenhagen, og det var så slitsomt å få opp alt glasset.
    Koselige vårbilder, og håper snøen forsvant i dag til deg.
    Ha en fin dag:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er noe dritt når en knuser glass ute, det er litt brekkasje her også i løpet av året, fort gjort å glemme å sikre ting når det blåser etc. Her er snøen borte, håper ikke den kommer igjen i vår:)

      Slett
  7. Hei!
    De er veldig dekorative.
    Her har det også snødd, men nå er plussgrader. Håper snøen smelter.
    God kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Merker at det er blitt litt vårlig, selv om det fortsatt er litt kaldt, kanskje 5 grader i dag og vind, men fint ute for det. :)

      Slett
  8. Så fint med dina små drivhus. Igår hade vi den varmaste dagen hittills i år, rena vårvärmen. Snön är borta, men marken är hård som sten. Har ändå lite lökar som tittar upp här och där.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Deilig når det kommer litt varme, her er det heldigvis ikke tele. :)

      Slett
  9. Dekorativt og praktisk med glasskupler over småplanter. Har forresten et par kupler (lykter) inne, skal finne et par heldige planter i morgen. :)

    SvarSlett