onsdag 15. november 2017

Drivhus til jul?

Det går sakte, men sikkert framover med drivhuset. I helgen fikk Hald på resten av takbjelkene, og beiset øverst der jeg ikke når opp. I kulde og mørke og vind blir påføringen litt ujevn, og jeg hadde håret fullt av beis etterpå, men vi satser på at beisen bleikner i sola og at det etter hvert blir en litt sånn jernvitrol-finish, som fargen heter.

Takbjelkene som må passe nøyaktig til de gamle drivhusvinduene som skal bli taket. Nå er det klart for å begynne å teste om planen går an å gjennomføre. Vi tar de profilene som er hele fra det gamle drivhuset og skrur dem fast i bjelkene, så blir glassene lagt i på vanlig vis. Men først har vi litt logistikk å løse i mønet og nederst. Nordveggen er snart ferdig tettet også, og jeg beiser etter hvert som Hald snekrer. Det er jo ikke ideelt å beise i november, men til min glede merket jeg at beisen som ble påført søndag ettermiddag faktisk var så godt som tørr mandag morgen. Sånn er det når det blåser stiv kuling. Jeg var ute og beiset siste rest i lunsjen på mandag og været takket meg med tre timers opphold før det begynte å regne.  

Fortatt litt glissent mot sør. Under vinduene skal tettes, mens over vinduer og dør skal det settes i glass. Nå gleder jeg meg nesten like mye til å få ryddet opp og ordnet plassen foran drivhuset som til selve drivhuset. 

Det går ikke an å se på bildet, men mens det er glass i den øverste vindusruten til venstre så er det ikke i den nederste. En rute er knust i det smårutete vinduet også. Det er en del vindusruter som mangler og som skal settes i. Antagelig må vi sette plater over vindusåpningene før taket ferdigstilles, vil jo ikke at det skal blåse av underveis. Dette hjørnet er mot nordvest med havet rett der ute, og det er her den verste vinden kommer fra.

Litt ustabilt vær i dag, men Hald påstår at det er meldt fint og at han skal ut etter jobb. Han har laget seg "sageverksted" i garasjen, og egentlig tror jeg han er ganske fornøyd med den nye hobbien. Ha en fortsatt fin uke. 

16 kommentarer:

  1. Det blir jo veldig fint når det blir ferdig. Mye jobb, men det går jo fremover. Får håpe været er samarbeidsvillig.
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, mye mikk, men deilig å se framdriften herfra også. :)

      Slett
  2. Det blir jo så flott! Håper det blir ferdig til jul, så kan det bli årets flotteste julegave:)
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir det. Kanskje jeg skal ha juleselskap der inne :)

      Slett
  3. Hei Ingeborg

    Jamen ja, det går jo flot frem!
    Og kvaliteten af arbejdet ser super ud.
    Alletiders at få det som julegave til hinanden:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Blir spennende å se når de store stormene kommer. :)

      Slett
  4. Hej Ingeborg!
    Vilken lycka med ett fint nytt växthus.
    Härligt med en händig man.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
  5. Dette blir et skikkelig lekkert drivhus! Blir spennende å se det ferdige produktet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg gleder meg til å innrede og ta det i bruk. :)

      Slett
  6. Hei! Dette blir kjempefint :-) Håper været står dere bi så drivhuset kommer under tak før jul. Spennende å følge med på utviklingen. Hils til byggmesteren og ha en fortsatt fin uke :-)

    SvarSlett
  7. Det blir veldig fint. Godt at Hald trives med jobben.
    Jeg ser det er en stor jobb og må tenke meg godt om før jeg setter i gang med hjemmebygd drivhus. Har innhentet tillatelse og fått mange vinduer. Har et "kjøpedrivhus" på ca 11 kvadratmeter, men det er litt lite.
    De hjemmelagede drivhusene blir så flotte!
    Lykke til med resten!
    Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en stor jobb, større enn jeg trodde, men litt også pga alt drittværet som har gjort at det blir jobbing i rykk og napp. Takkonstruksjonen har vært mest utfordrende for oss, også fordi det er så værhardt her. Men det er gøy også. :)

      Slett
  8. Hei!
    Så morsomt å se at det går framover. Skikkelig håndtverksarbeid. Juleselskap i veksthuset høres innmari flott ut.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Hald har allerede begynt å invitere naboer som går forbi på rosevin når det er ferdig. :)

      Slett